Πόσες φορές έχουμε σταθεί σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα λαχταρώντας ένα τεχνολογικό προϊόν ή άλλου είδους πολυτελές αγαθό, αλλά εκείνη τη χρονική στιγμή δεν είχαμε στη διάθεσή μας τα απαιτούμενα χρήματα; Σίγουρα αρκετές, παγώνοντας την επιλογή «προσθήκη στο καλάθι», που υπό άλλες συνθήκες ή σε μια διαφορετική χρονική στιγμή θα αποτελούσε το επόμενο βήμα μας.
Για να γεφυρωθεί στον κόσμο του e-commerce το χάσμα μεταξύ της επιθυμίας για μια αγορά και της ικανότητας πληρωμής της, ένας ολοένα αυξανόμενος αριθμός εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο κλάδο του fintech (σε συνεργασία με ηλεκτρονικά καταστήματα) εισήγαγαν μια νέα υπηρεσία. Το Buy Now Pay Later είναι ένας νέος τρόπος πληρωμής, ιδιαίτερα δημοφιλής στο νεανικό κοινό, που διευκολύνει την απόκτηση αγαθών, μεταθέτοντας την εξόφληση ολόκληρου του απαιτούμενου ποσού σε μεταγενέστερο χρόνο.
Η βασική ιδέα πίσω από την υπηρεσία BNPL μοιάζει με αυτή των δόσεων στις πιστωτικές μας κάρτες, αλλά πλέον μεταφέρεται στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ταυτόχρονα όμως είναι και αρκετά διαφορετική, ιδιαίτερα στο διεθνές πεδίο, καθώς το σύστημα των άτοκων δόσεων με τη χρήση πιστωτικών καρτών είναι μια σχεδόν παγκόσμια πρωτοτυπία της ελληνικής αγοράς.
Όπως μαρτυράει και η μετάφραση του όρου Buy Now Pay Later, η ομώνυμη υπηρεσία προσφέρει στους καταναλωτές την ευχέρεια να αγοράσουν άμεσα ένα προϊόν, αλλά να πληρώσουν γι’ αυτό σε ένα βάθος χρόνου. Χωρίς να επιβαρυνθούν από κάποιο επιτόκιο, μοιράζοντας το σύνολο του ποσού σε ισόποσες άτοκες δόσεις σε ένα βάθος από μερικές εβδομάδες έως λίγους μήνες. Στην πράξη, κατά τη διαδικασία αγοράς ο χρήστης επιλέγει στο ηλεκτρονικό κατάστημα ως τρόπο πληρωμής το BNPL και λαμβάνει σε ελάχιστα δευτερόλεπτα την έγκριση για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Μια ενδιαφέρουσα παράμετρος του BNPL είναι ότι δεν προηγείται κάποιου είδους έλεγχος της πιστοληπτικής ικανότητας του χρήστη. Έτσι, ιδιαίτερα οι νέοι καταναλωτές που μπορεί να μην πληρούν τα κριτήρια για την απόκτηση μιας παραδοσιακής πιστωτικής κάρτας έχουν την εναλλακτική της υπηρεσίας και τα πλεονεκτήματα που προσφέρει.
Στην υπηρεσία BNPL κρίσιμο ρόλο παίζει η συνέπεια του καταναλωτή στην αποπληρωμή των δόσεων. Αν είναι συνεπής στις ημερομηνίες τους δεν θα αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα, όμως με την αμέλεια πληρωμής μιας δόσης (ή και περισσότερων) μπορεί να επιβαρυνθεί με κάποιο επιτόκιο, ενώ μπορεί να επηρεαστεί η έγκριση μιας επόμενης ηλεκτρονικής αγοράς με τον ίδιο τρόπο πληρωμής.
Το BNPL είναι μια υπηρεσία που γνωρίζει ιδιαίτερη άνθηση τα τελευταία χρόνια, παίρνοντας ώθηση από τους νέους σε ηλικία καταναλωτές. Εκείνο δηλαδή το κοινό που είναι εξοικειωμένο με τις fintech εφαρμογές και υπηρεσίες και δεν έχει το διαθέσιμο εισόδημα για την απόκτηση πολυτελών αγαθών. Με το BNPL μπορούν να χρηματοδοτούν τμηματικά τις αγορές τους, ελέγχοντας καλύτερα τα χρήματα που έχουν στη διάθεσή τους.
Ομοίως, οι εταιρείες, ιδιαίτερα τα luxury brands, δεν μπορούν να αγνοήσουν την υπηρεσία, χάρη στην οποία μπορούν να μεγαλώσουν τη βάση των πελατών τους, χωρίς να μπαίνουν στη διαδικασία των προσφορών, που πολλές φορές αποτελεί ένα παράγοντα στρέβλωσης της αγοράς. Είναι λοιπόν μια win-win υπηρεσία με ακόμα μεγαλύτερες προοπτικές, καθώς όλο και περισσότερες μάρκες εκτιμάται ότι θα την αγκαλιάσουν μέσα στα επόμενα χρόνια.